NIEUWS - 3 april 2020
Informatie en maatregelen rond coronavirus
 

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zijn verlengd tot en met 28 april. Graag geven wij u een overzicht van de maatregelen die wij nemen in het belang van u en onze medewerkers.

Als woningcorporatie volgen wij het beleid van de overheid en het RIVM. We blijven dit dagelijks in de gaten houden en waar nodig nemen we nog eigen aanvullende maatregelen.

Protocol overheid
Bij spoedreparaties en in andere uitzonderlijke gevallen werken we volgens het ‘Protocol Samen veilig doorwerken’ (link opent in een nieuw scherm) dat 27 maart door de rijksoverheid werd gepubliceerd. Dit protocol biedt duidelijkheid aan bedrijven, bewoners en alle werkenden over veillig werken tijdens de coronacrisis. Vanwege dit protocol dat bedoeld is om het bedrijfsleven niet stil te leggen, staan wij onze aannemers toe om werkzaamheden bij u uit te voeren. Zij werken volgens het protocol en sturen vooraf informatie waar u al of niet mee in kunt stemmen.

Tot 28 april alleen spoedreparaties
De overheid heeft de maatregelen tot 28 april verlengd. Daarom verlengen wij ook de termijn van de maatregelen tot 28 april. Die maatregelen zijn:

- Wij nemen t/m 28 april alleen spoedreparaties in behandeling
- Wij vragen vooraf uw toestemming voor het betreden van uw woning
- Wij vragen om minimaal 1,5 meter afstand te houden en tijdens de
werkzaamheden naar een andere ruimte te gaan;
- Zijn er werkzaamheden in de woning? Ventileer uw huis dan goed
voor, tijdens en na deze werkzaamheden;

- De Woonwinkels in Ede en Scherpenzeel blijven gesloten;
- Afdeling Woonservice is elke werkdag tot 16.30 uur telefonisch
bereikbaar;
- Wij organiseren geen bijeenkomsten;
- Spreekuren zijn alleen telefonisch;
- Vergaderingen zijn er heel beperkt.

Kijk onderaan de pagina voor de veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur uw vraag dan per e-mail aan woonservice@woonstede.nl.

(Financiële) ondersteuning
De overheid is het startpunt voor ondersteuning, ook voor huurders. Zoek daarom naar mogelijkheden voor (financiële) ondersteuning. Kijk ook naar bestaande mogelijkheden zoals het aanvragen van bijstand via werk.nl of het laten aanpassen van uw toeslagen bij de belastingdienst. Kijk voor mogelijkheden voor een uitkering bij het UWV
Wilt u uw verhaal kwijt, maar heeft u niemand om dit aan te vertellen? Bel dan met de Luisterlijn, zij staan voor u klaar!

Veelgestelde vragen
Als er wel spoed is, waar moet ik dan op letten?
Wij geven geen handen en houden afstand bij het uitvoeren van de reparatie. Als dat nodig is, dan vragen wij u naar een ander vertrek te gaan bij het uitvoeren van de reparatie.
Ik heb een afspraak met een aannemer voor onderhoud, kan die wel doorgaan?
Om het bedrijfsleven niet stil te leggen, staan wij onze aannemers toe om werkzaamheden bij u uit te voeren. Maar alleen als u daar zelf mee akkoord gaat. De aannemers werken volgens het protocol `Samen veilig doorwerken' van de Rijksoverheid. Zo worden de werkzaamheden veilig uitgevoerd tijdens de corona-crisis.
U krijgt vooraf informatie over de werkwijze. De aannemer vraagt daarbij om uw schriftelijke toestemming voordat de werkzaamheden kunnen beginnen.
Voert Woonstede nu wel reparaties uit?
Tot en met 28 april doen wij alleen reparaties die heel dringend zijn.
We werken daarbij volgens het protocol `Samen veilig doorwerken` van de Rijksoverheid, zodat we veilig werken tijdens de corona-crisis.
U krijgt vooraf informatie over onze werkwijze. We vragen daarbij om uw schriftelijke toestemming voordat we aan de reparatie beginnen.
Wat als er geen spoed is?
Minder dringende reparaties zoals een lekkende kraan of een loszittende toiletbril nemen we niet in behandeling t/m 28 april. Wij raden u aan deze reparaties te melden via onze website, dan krijgt u bericht zodra uw reparatie wordt ingepland.
Wat doe ik als ik een spoedreparatie heb en ziek ben?
Als u ziekteverschijnselen heeft (koorts, hoesten, klachten aan de luchtweg) en wel een spoedreparatie heeft, dan moet u dit melden aan onze telefonist(e) of dit vermelden in het formulier op de website. Dan kunnen onze collega’s gebruik maken van beschermende kleding. Na het openen van de deur, verzoeken wij u naar een ander vertrek te gaan dan waar onze medewerker bezig is.
Hoe controleren jullie de woning als hij helemaal leeg is?
Normaal zou een medewerker van Woonstede met u door de woning lopen en aangeven hoe u de woning moet achterlaten. Maar op dit moment kunnen we dat niet op die manier doen. Woonstede volgt namelijk de regels van de overheid om verspreiding van het coronavirus door persoonlijk contact te voorkomen. De controle van de woning doen wij nu op basis van foto's die u aan ons toestuurt per e-mail. Als u de huur opzegt, krijgt u hierover informatie.
Hoe controleren jullie de woning als ik de huur opzeg?
Normaal zou een medewerker van Woonstede met u door de woning lopen en aangeven hoe u de woning moet achterlaten. Maar op dit moment kunnen we dat niet op die manier doen. Woonstede volgt namelijk de regels van de overheid om verspreiding van het coronavirus door persoonlijk contact te voorkomen. De controle van de woning doen wij nu op basis van foto's die u aan ons toestuurt per e-mail. Als u de huur opzegt, krijgt u hierover informatie.
Hoe kan ik foto's met een e-mail meesturen naar Woonstede?
Als u foto's kunt maken met uw mobiele telefoon, dan kunt u die vanaf uw telefoon bijvoegen bij een e-mail aan Woonstede. Dit doet u door te klikken op `Bijlage toevoegen` of het symbool wat een paperclip voorstelt.
Hoe lever ik de sleutels van mijn woning in op de laatste verhuurdag?
U heeft in uw brievenbus een envelop met label ontvangen. Lees de brief die daarbij zit goed door. Op de dag dat u de woning verlaat, doet u de sleutels in die envelop. Deze envelop met de sleutels erin, doet u in de brievenbus op het kantoor van Woonstede, aan de Telefoonweg 36 in Ede. De sleutels moeten, op de laatste dag dat u de woning huurt, 's morgens vóór 08:00 uur bij Woonstede in de brievenbus zitten.
Ik heb een woning aangeboden gekregen. Hoe gaat het nu met het bekijken daarvan?
Woonstede adviseert u om de woning zo contactloos mogelijk te bekijken. Hou daarbij 1,5 meter afstand van elkaar. Maar let op: U kunt de woning niet bekijken als u ziekteverschijnselen heeft, zoals koorts, hoesten, niesen of moeite met ademen. U kunt dan het volgende doen:
• U kunt om foto’s vragen van de woning
• U kunt een filmpje vragen van de woning
• U kunt met beeld bellen om de woning te bekijken (facetime, skype of Whatsapp videobellen)
• U kunt telefonisch bespreken of u zaken wilt overnemen uit de woning

Als dit allemaal niet mogelijk is, dan kunt u contact opnemen met Woonstede op telefoonnummer 0318 695 695 (optie 3). U kunt ook een e-mail sturen naar woonservice@woonstede.nl. Er is dan geen mogelijkheid om afspraken te maken over zaken die u wilt overnemen.
Ik heb een woning die ik aangeboden heb gekregen nog niet kunnen bekijken, maar ik wil de woning niet mislopen, wat kan ik doen?
U moet dan de woning wél accepteren op Huiswaarts, zodat hij niet naar de volgende kandidaat gaat. Daarna krijgt u een e-mail van Huiswaarts, met informatie over de documenten die wij van u nodig hebben. Zorg er vast voor dat u die documenten klaar heeft. Laat ons weten dat u de woning nog niet hebt kunnen bezichtigen. Wij zetten dat dan als opmerking in ons systeem erbij.
Ik heb mijn woning opgezegd. Hoe gaat het nu met de bezichtiging door nieuwe huurders?
Woonstede adviseert u om de woning zo contactloos mogelijk te laten bekijken. Hou daarbij 1,5 meter afstand van elkaar. Maar let op: U kunt de woning niet laten bekijken als u zelf ziekteverschijnselen heeft, zoals koorts, hoesten, niesen of moeite met ademen. U kunt dan het volgende doen:
• U kunt de kandidaat huurder foto’s sturen van de woning
• U kunt de kandidaat huurder een filmpje sturen van de woning
• U kunt met beeld bellen om de woning te laten zien (facetime, skype of Whatsapp videobellen)
• U kunt telefonisch bespreken of u zaken heeft die de nieuwe huurder kan overnemen uit de woning

Als dit allemaal niet mogelijk is, dan kunt u contact opnemen met Woonstede op telefoonnummer 0318 695 695 (optie 3). U kunt ook een e-mail sturen naar woonservice@woonstede.nl. Er is dan geen mogelijkheid om afspraken te maken over zaken die u wilt laten overnemen.
Kan ik met anderen van woning ruilen op dit moment? Kan mijn woningruil doorgaan?
Nieuwe aanvragen voor woningruil, worden nu niet in behandeling genomen.
Dit komt door de maatregelen die wij naleven om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Heeft u al een aanvraag voor woningruil bij ons gedaan? Dan nemen wij die ná 1 juni pas in behandeling. Worden de maatregelen van de overheid eerder versoepeld, dan kan de behandeling eerder zijn.
Wat moet ik doen als door corona mijn inkomen wegvalt en ik misschien mijn huur niet meer kan betalen?
Als u zich zorgen maakt over het betalen van de huur, neem dan contact met ons op. U kunt dat doen door een e-mail te sturen aanincasso@woonstede.nl. Beschrijf in uw e-mail zo goed mogelijk uw situatie en waarom u problemen verwacht met het betalen van uw huur. Heeft u zelf al oplossingen bedacht? Schrijf dat dan ook in uw e-mail. Wij kijken samen met u naar mogelijke oplossingen.