Schade huurwoning

Wanneer u schade heeft, is dit altijd vervelend. We helpen u graag om dit zo snel mogelijk op te lossen. Meer informatie vindt u hieronder.

Veel gevraagd over Schade huurwoning

Tijdens onderhoudswerkzaamheden heeft Woonstede of de aannemer schade aan mijn woning of spullen veroorzaakt. Hoe kan ik het bedrag van deze schade terugvragen?

Algemeen

Wat vervelend dat u schade heeft.

Wat kunt u doen? 
Wij en/of de aannemer zijn niet automatisch aansprakelijk voor gevolgschade. U kunt ons alleen aansprakelijk stellen als wij nalatig zijn geweest. Of er sprake is van nalatigheid hangt af van de situatie.

Wij raden u aan om altijd eerst contact met uw inboedelverzekeraar op te nemen. Uw eigen inboedelverzekering zal altijd uitkeren op basis van de aanschafwaarde van de inboedel, terwijl onze aansprakelijkheidsverzekering uitkeert op basis van de dagwaarde. Dit bedrag ligt vaak (veel) lager.

Is Woonstede in uw ogen nalatig geweest?
Als u vindt dat wij nalatig zijn geweest, of uw verzekeraar heeft de claim afgewezen, kunt u ons schriftelijk aansprakelijk stellen. Neem contact op met Woonstede. Zet in uw bericht het volgende:

  • Uitleg wat er precies gebeurd is. 
  • De reden waarom u denkt dat Woonstede verantwoordelijk is.
  • Een schatting van de totale schade in euro's.
  • Een lijst van de beschadigde spullen met daarbij de prijs waarvoor u ze gekocht hebt en de datum van aankoop.
  • Bonnetjes, rekeningen of andere documenten waarop de aankoopprijs en -datum te zien zijn. 
  • Foto's van de beschadigde spullen. 
  • De afwijzingsbrief van uw inboedelverzekeraar. 

Wat kan ik doen bij inbraakschade?

Algemeen

Wat vervelend dat u inbraakschade heeft. Het is belangrijk om eerst aangifte te doen bij de politie via telefoonnummer 0900-8844. Overleg met de politie of de schade al gerepareerd kan worden. Soms moet de inbraak nog onderzocht worden. 

Vraag een politierapport op en meldt uw schade
U kunt de schade aan de buitenkant van uw woning bij ons melden. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

We herstellen voor u de schade zodra u van de politie heeft gehoord dat dit kan. Wel hebben we van u, binnen veertien dagen, het politierapport nodig. Deze kunt u direct uploaden of aan ons sturen naar info@woonstede.nl. 

Is er iets gestolen?
Neem dan contact op met uw eigen verzekering.

Ik heb (per ongeluk) gezorgd voor schade aan mijn woning. Wat nu?

Algemeen

Gaat het om schade aan uw woning?
U moet de schade zelf, op eigen kosten, (laten) repareren.

Gaat het om schade aan uw spullen?
Neem contact op met uw inboedelverzekeraar. 

Er is schade aan mijn woning ontstaan door extreem weer. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

Lekkage door storm met harde regen en wind?
Is de lekkage door een storm met harde regen en wind voor het eerst zichtbaar én is er geen schade? Kijk dan even aan of bij normale regenval deze lekkage ook zichtbaar wordt. 

Is er wel schade door storm? Of is de lekkage ook zichtbaar bij normale regenval?
Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Tijdens de storm doen we ons best om schades zo goed en snel mogelijk te verhelpen. We moeten wel rekening houden met de veiligheid van onze medewerkers. In enkele situaties kunnen we daarom niet direct het probleem oplossen en moeten we wachten tot de storm voorbij is. 

Ik heb gevolgschade door lekkage aan mijn muur, plafond of vloer. Vergoedt Woonstede dit?

Algemeen

Wat vervelend dat u schade heeft.

Wat kunt u doen? 
Wij zijn niet automatisch aansprakelijk voor gevolgschade. U kunt ons alleen aansprakelijk stellen als wij nalatig zijn geweest. Hier is sprake van als we de leidingen niet goed hebben onderhouden, of als we niet genoeg gedaan hebben om de reparatie zo snel mogelijk uit te voeren.

Is Woonstede in uw ogen niet nalatig geweest?
Neem contact op met uw inboedelverzekeraar. 

Is Woonstede in uw ogen nalatig geweest?
Als u vindt dat wij nalatig zijn geweest, of uw verzekeraar heeft de claim afgewezen, kunt u ons schriftelijk aansprakelijk stellen. Neem contact op met Woonstede. Zet in uw bericht het volgende:

  • Uitleg wat er precies gebeurd is.
  • De reden waarom u denkt dat Woonstede verantwoordelijk is.
  • Een schatting van de totale schade in euro's.
  • Een lijst van de beschadigde spullen met daarbij de prijs waarvoor u ze gekocht hebt en de datum van aankoop.
  • Bonnetjes, rekeningen of andere documenten waarop de aankoopprijs en -datum te zien zijn.
  • Foto's van de beschadigde spullen.
  • De afwijzingsbrief van uw inboedelverzekeraar. 

Hoe voorkom ik schade aan mijn woning door bevriezing?

Algemeen

Hieronder leest u tips om bevriezing te voorkomen:

  • Zorg dat de afvoeren van het regenwater niet verstopt zijn.
  • Strooi zout in kunststof regenpijpen of balkon-afvoeren.
  • Tap waterkranen in niet-verwarmde ruimtes af en sluit de waterkranen af.
  • Laat de verwarming op minimaal 15 graden Celsius staan, ook als u langere tijd niet thuis bent.
  • Lucht ook in de winter uw woning voldoende.

Is uw waterleiding kapot gevroren en had u hem niet afgetapt? Dan moet u zelf de kosten voor reparatie betalen.

Er is brand geweest in mijn woongebouw (Elskamp). Ik heb een reparatie, hoe kan ik dit melden?

Algemeen

Neem contact op met Woonstede.

Ik heb brandschade aan mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Neem contact op met Woonstede. Er komt zo snel mogelijk een medewerker bij u langs om de schade te bekijken.

Er is brand geweest in Ede Zuid. Ik heb hier vragen over, wat kan ik doen?

Algemeen

Neem contact op met Woonstede.

Ik huur een woning van Woonstede. Moet ik een inboedelverzekering afsluiten?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een inboedelverzekering. Wij adviseren u dan ook dringend om een inboedelverzekering af te sluiten.