Zelf klussen

Om van uw huis uw thuis te maken, wilt u uw woning aanpassen aan uw eigen wensen. Veel is mogelijk en we denken graag met u mee. Voor sommige klussen heeft u eerst toestemming nodig. Meer informatie vindt u hieronder.

Veel gevraagd over Zelf klussen

Ik wil graag iets aan mijn woning veranderen. Heb ik daar toestemming voor nodig?

Algemeen

Soms is dit nodig. Bij iedere verandering aan uw woning moet u zich aan regels houden. De regels zijn:

  • De verandering aan de woning mag niet zorgen voor gevaar, overlast of hinder voor anderen.
  • Woonstede moet de woning in de toekomst nog goed kunnen verhuren.
  • De woning moet er goed uit blijven zien en van goede kwaliteit blijven.
  • Woonstede moet de woning goed kunnen onderhouden na de verandering.
  • De verandering moet schoon en veilig zijn.

Wat mag zonder toestemming?
Voor de volgende veranderingen heeft u geen toestemming nodig: 

  • Behang
  • Granol
  • Spachtelputz
  • Structuurverf (tot korrelgrootte maximaal 2 mm)
  • Spuitwerk
  • Houten schrootjes op de wand
  • Steenstrips
  • Extra telefoon- of televisieaansluiting
  • Buitenverlichting

Als u het goed aanbrengt, mag het meeste blijven zitten. Maar houten schrootjes of steenstrips moet u weghalen als u gaat verhuizen.

Waar moet u toestemming voor vragen?
Staat uw verandering niet in het rijtje hierboven? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. 

U kunt uw aanvraag doen als u het huurcontract van uw (nieuwe) woning ontvangen heeft.

Ik heb geen rookmelders in mijn woning. Kan Woonstede deze voor mij plaatsen?

Algemeen

Ja, dit gaan we voor u doen. Vanaf 1 juli 2022 is iedere woning verplicht één of meerdere rookmelders te hebben. We hebben inmiddels met al onze huurders contact gezocht om een afspraak te maken voor het plaatsen van de rookmelders. 

Ik wil graag zonnepanelen plaatsen. Kan dat?

Algemeen

Nee, u kunt helaas zelf geen zonnepanelen laten plaatsen. Dit heeft te maken met de brandveiligheid van uw woning. 

Welke woningveranderingen kan ik bij Woonstede aanvragen?

Algemeen

Voor woningveranderingen heeft u vaak toestemming van ons nodig. Wilt u iets veranderen? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ik verhuis naar een (nieuwbouw)woning van Woonstede. Wanneer kan ik een woningverandering aanvragen?

Algemeen

Vraag uw klus aan zodra u de uitnodiging voor de oplevering van uw woning ontvangen heeft.

Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ik heb mijn huur opgezegd, wat gebeurt er nu met de verandering die ik aan de woning gedaan heb?

Algemeen

Als u de huur heeft opgezegd bekijken we altijd of u toestemming had voor de verandering die u gedaan heeft. Ook kijken we of de verandering volgens de regels van Woonstede is gedaan.

Sommige veranderingen moet u weer terugdraaien als u gaat verhuizen. Daarom moet u een verandering altijd vooraf bij ons melden. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Wilt u weten hoe u de woning moet achterlaten als u de huur heeft opgezegd? Bekijk dan de checklist "Hoe laat ik mijn woning achter?".

Krijg ik een vergoeding voor de woningverandering die ik zelf heb aangebracht als ik ga verhuizen?

Algemeen

Nee, u krijgt geen vergoeding. 

Brengt Woonstede dubbel glas aan in mijn woning?

Algemeen

Ja. We doen dit binnen vier jaar bij al onze woningen met enkel glas in de woonkamer of slaapkamer(s). Dit doen we per straat. We beginnen met de eengezinswoningen met enkel glas, daarna zijn de appartementen met enkel glas aan de beurt. 

Wij vervangen geen ruiten (enkel glas) voor dubbel glas ruiten op verzoek van huurder.

Vanuit planmatig onderhoud zullen wij in de toekomst ook gaan inventariseren welke andere ruiten dan die in de leefruimtes (woon-slaapkamers) vervangen gaan worden voor dubbel glas.

Wanneer ben ik aan de beurt?
De planning is op dit moment niet bekend. Als u aan de beurt bent, dan laten we u dit weten.

Wordt uw woning in 2024 of 2025 onderhouden? Dan wordt het enkelglas tijdens het project vervangen. Ook dit laten we u op tijd weten. 

Zorgt Woonstede voor het onderhoud van een verandering aan mijn woning of tuin die ik zelf heb aangebracht?

Algemeen

Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan de veranderingen die u heeft aangebracht. 

Als u de huur opzegt, hoort u van ons wat er met de verandering aan de woning moet gebeuren. Kijk dus altijd vooraf of de verandering wel mag. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ik heb zelf een nieuwe keuken geplaatst. Waarom krijg ik hiervoor geen vergoeding als ik de woning verlaat?

Algemeen

U krijgt geen vergoeding van ons, omdat wij de nieuwe huurder geen huur voor het gebruik van de keuken vragen. Als de keuken afgeschreven is, dan plaatsen wij een standaardkeuken en passen het tegelwerk aan. 

Kan ik de kosten van mijn verbouwing in de huur verrekenen?

Algemeen

Nee, dat kan niet. Als wij aanpassingen doen in de woning, kan het wel zijn dat de huur hoger wordt. U hoort dit altijd vooraf.

Mag ik de buitenkant van mijn woning schilderen, lakken of beitsen?

Algemeen

Nee, u mag de buitenkant van de woning niet schilderen, lakken of beitsen.

Het verven, lakken of beitsen van hout dat normaal niet behandeld hoeft te worden, kan houtrot erger maken. En hebben wij het hout al behandeld? Dan kan een andere afwerking juist zorgen voor meer onderhoud.

Heeft u last van houtrot? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Mag ik boren in kozijnen?

Algemeen

Nee, u mag niet boren, schroeven of spijkeren in een kozijn van kunststof, hout, aluminium of staal. Vooral kunststof is niet makkelijk te herstellen, omdat we dat niet kunnen overschilderen.

Wilt u iets vastmaken? Bijvoorbeeld een vensterbank, wandsteun, gordijnrails of andere raamdecoratie? Vraag dan advies bij uw specialist of bouwmarkt. Er zijn genoeg manieren om dit op een andere manier te doen.

Ik wil mijn woning elektrisch gaan verwarmen. Mag dat?

Algemeen

Vraag dit bij ons aan. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Betaalt u stookkosten aan Woonstede?
Dan blijft u altijd de vaste kosten voor de collectieve verwarming betalen. Ook als u ervoor kiest om uw woning elektrisch te verwarmen. 

Voert Woonstede onderhoud of reparaties uit aan de veranderingen in de woning die ik zelf heb aangebracht?

Algemeen

Nee, dat doen we niet. Als u van ons toestemming krijgt om iets te veranderen in uw woning, dan krijgt u een akkoordverklaring.

Als u deze tekent en terugstuurt gaat u akkoord met alle genoemde voorwaarden. Een onderdeel hiervan is dat u zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud en/of reparaties van uw veranderingen.

Ik wil graag een airconditioning in mijn huurwoning. Moet ik dit aanvragen?

Algemeen

Ja, u moet ons om toestemming vragen.

Wilt u een airco? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ik wil graag een camera op mijn intercom. Kan Woonstede dit voor mij regelen?

Algemeen

Niet altijd. Neem contact op met Woonstede. We kijken welke mogelijkheden er zijn. 

Mag ik een slimme deurbel plaatsen?

Algemeen

Soms mag dit. Houdt rekening met:

  • De camera mag alleen aangaan bij aanbellen.
  • De camera mag alleen op uw eigen terrein gericht staan. U mag bezittingen van omwonenden en/of de openbare weg niet of zo min mogelijk filmen. 
  • Laat mensen die op uw terrein komen weten dat ze gefilmd worden. Plak een sticker op uw deur dat u een deurbel met camera heeft.

Vraag hiervoor altijd toestemming bij ons aan.Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. 

Ik wil iets in mijn woning veranderen. Hoe lopen de leidingen in mijn woning?

Algemeen

Dat weten we niet. We hebben geen tekeningen van hoe leidingen, zowel elektra en warm/koud leidingen, in uw woning lopen. U kunt de leidingen zoeken met een leidingzoeker.

De (algemene) deur van mijn woongebouw gaat zwaar open. Kan Woonstede hier iets aan doen?

Algemeen

De afgelopen jaren zijn wij aan de slag gegaan met het brandveilig maken van onze woongebouwen. Onder het brandveilig maken van de woongebouwen valt vaak het plaatsen van brandwerende deuren. Deze deuren zijn zwaarder dan een normale deur, maar zorgen er bij brand voor dat de vlammen, rook en gassen vertraagd worden. Ook beperken de brandwerende deuren hitte overdracht en vertragen ze de brand.

Voor de brandveiligheid van uw woongebouw moeten de brandwerende deuren zelfsluitend zijn. Dit houdt in dat de deur na gebruik, automatisch dicht valt. Deze deuren mogen dus niet met een haak vastgezet worden, omdat de deur dan niet meer dicht valt en de brand sneller zal verspreiden.

Wat gaat Woonstede doen?
We gaan kijken wat we kunnen doen, om de toegang tot het gebouw makkelijker te maken, maar wel de werking van de deur te behouden.

We starten met de woongebouwen voor senioren (woningen die wij toewijzen aan mensen van 55 jaar en ouder). Nadat we gekeken hebben naar de woongebouwen voor senioren, gaan we kijken wat we bij de andere woongebouwen kunnen doen.