Zelf klussen

U kunt direct zelf aan de slag!

Meld makkelijk en snel wat u in uw woning wilt veranderen. U hoort gelijk van ons of u met uw klus mag starten. In de volgende stap vragen we u in te loggen.

Heeft u meerdere contracten? Kies dan voor welk adres u een verandering wilt aanvragen. Staat uw nieuwe adres er nog niet bij? Vraag uw klus aan zodra u de uitnodiging voor de oplevering van uw woning ontvangen heeft.

Gerelateerde vragen

Welke woningveranderingen kan ik bij Woonstede aanvragen?

Algemeen

Voor woningveranderingen heeft u vaak toestemming van ons nodig. Wilt u iets veranderen? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Ik wil graag iets aan mijn woning veranderen. Heb ik daar toestemming voor nodig?

Algemeen

Soms is dit nodig. Bij iedere verandering aan uw woning moet u zich aan regels houden. De regels zijn:

  • De verandering aan de woning mag niet zorgen voor gevaar, overlast of hinder voor anderen.
  • Woonstede moet de woning in de toekomst nog goed kunnen verhuren.
  • De woning moet er goed uit blijven zien en van goede kwaliteit blijven.
  • Woonstede moet de woning goed kunnen onderhouden na de verandering.
  • De verandering moet schoon en veilig zijn.

Wat mag zonder toestemming?
Voor de volgende veranderingen heeft u geen toestemming nodig: 

  • Behang
  • Granol
  • Spachtelputz
  • Structuurverf (tot korrelgrootte maximaal 2 mm)
  • Spuitwerk
  • Houten schrootjes op de wand
  • Steenstrips
  • Extra telefoon- of televisieaansluiting
  • Buitenverlichting

Als u het goed aanbrengt, mag het meeste blijven zitten. Maar houten schrootjes of steenstrips moet u weghalen als u gaat verhuizen.

Waar moet u toestemming voor vragen?
Staat uw verandering niet in het rijtje hierboven? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. 

U kunt uw aanvraag doen als u het huurcontract van uw (nieuwe) woning ontvangen heeft.

Meer over dit onderwerp

Krijg ik een vergoeding voor de woningverandering die ik zelf heb aangebracht als ik ga verhuizen?

Algemeen

Nee, u krijgt geen vergoeding. 

Meer over dit onderwerp

Zorgt Woonstede voor het onderhoud van een verandering aan mijn woning of tuin die ik zelf heb aangebracht?

Algemeen

Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan de veranderingen die u heeft aangebracht. 

Als u de huur opzegt, hoort u van ons wat er met de verandering aan de woning moet gebeuren. Kijk dus altijd vooraf of de verandering wel mag. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Kan Woonstede een woningverandering voor mij uitvoeren?

Algemeen

Nee, dat kunnen we helaas niet voor u doen. We doen alleen werkzaamheden die te maken hebben met bijvoorbeeld isolatie, dubbelglas of de verwarming.

Wilt u uw woning veranderen? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. 

Meer over dit onderwerp

Ik wil graag zonnepanelen plaatsen. Kan dat?

Algemeen

Nee, u kunt helaas zelf geen zonnepanelen laten plaatsen.

Meer over dit onderwerp

Ik verhuis naar een (nieuwbouw)woning van Woonstede. Wanneer kan ik een woningverandering aanvragen?

Algemeen

Vraag uw klus aan zodra u de uitnodiging voor de oplevering van uw woning ontvangen heeft.

Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Kan ik de kosten van mijn verbouwing in de huur verrekenen?

Algemeen

Nee, dat kan niet. Als wij aanpassingen doen in de woning, kan het wel zijn dat de huur hoger wordt. U hoort dit altijd vooraf.

Meer over dit onderwerp

Ik heb mijn huur opgezegd, wat gebeurt er nu met de verandering die ik aan de woning gedaan heb?

Algemeen

Als u de huur heeft opgezegd bekijken we altijd of u toestemming had voor de verandering die u gedaan heeft. Ook kijken we of de verandering volgens de regels van Woonstede is gedaan.

Sommige veranderingen moet u weer terugdraaien als u gaat verhuizen. Daarom moet u een verandering altijd vooraf bij ons melden. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Wilt u weten hoe u de woning moet achterlaten als u de huur heeft opgezegd? Bekijk dan de checklist "Hoe laat ik mijn woning achter?".

Mag ik boren in kozijnen?

Algemeen

Nee, u mag niet boren, schroeven of spijkeren in een kozijn van kunststof, hout, aluminium of staal. Vooral kunststof is niet makkelijk te herstellen, omdat we dat niet kunnen overschilderen.

Wilt u iets vastmaken? Bijvoorbeeld een vensterbank, wandsteun, gordijnrails of andere raamdecoratie? Vraag dan advies bij uw specialist of bouwmarkt. Er zijn genoeg manieren om dit op een andere manier te doen.

Meer over dit onderwerp

Ik heb geen rookmelders in mijn woning. Kan Woonstede deze voor mij plaatsen?

Algemeen

Ja, dit gaan we voor u doen. We nemen voor juli 2022 contact met u op om een afspraak te maken.  

Woont u in een appartement?
Dan zullen we één rookmelder in uw woning plaatsen.

Woont u in een eengezinswoning?
Dan plaatsen we op elke verdieping (die met vaste trap te bereiken is) één rookmelder.

Meer over dit onderwerp

Voert Woonstede onderhoud of reparaties uit aan de veranderingen in de woning die ik zelf heb aangebracht?

Algemeen

Nee, dat doen we niet. Als u van ons toestemming krijgt om iets te veranderen in uw woning, dan krijgt u een akkoordverklaring.

Als u deze tekent en terugstuurt gaat u akkoord met alle genoemde voorwaarden. Een onderdeel hiervan is dat u zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud en/of reparaties van uw veranderingen.

Meer over dit onderwerp

Mag ik de buitenkant van mijn woning schilderen, lakken of beitsen?

Algemeen

Nee, u mag de buitenkant van de woning niet schilderen, lakken of beitsen.

Het verven, lakken of beitsen van hout dat normaal niet behandeld hoeft te worden, kan houtrot erger maken. En hebben wij het hout al behandeld? Dan kan een andere afwerking juist zorgen voor meer onderhoud.

Heeft u last van houtrot? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Brengt Woonstede isolatie, dubbel glas of een CV-installatie aan in mijn woning?

Algemeen

Soms kan dit.

Neem contact op met Woonstede. Geef duidelijk aan wat u wilt veranderen en waar in de woning u dit wil doen. 

Meer over dit onderwerp

Ik heb zelf een nieuwe keuken geplaatst. Waarom krijg ik hiervoor geen vergoeding als ik de woning verlaat?

Algemeen

U krijgt geen vergoeding van ons, omdat wij de nieuwe huurder geen huur voor het gebruik van de keuken vragen. Als de keuken afgeschreven is, dan plaatsen wij een standaardkeuken en passen het tegelwerk aan. 

Meer over dit onderwerp

Ik wil mijn woning elektrisch gaan verwarmen. Mag dat?

Algemeen

Vraag dit bij ons aan. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Betaalt u stookkosten aan Woonstede?
Dan blijft u altijd de vaste kosten voor de collectieve verwarming betalen. Ook als u ervoor kiest om uw woning elektrisch te verwarmen. 

Meer over dit onderwerp